Gezocht Lid Raad van Toezicht

Gezocht: Lid Raad van Toezicht, aandachtsgebied Personeelszaken / Vrijwilligersbeleid

Voor onze organisatie zijn wij op zoek naar een lid Raad van Toezicht met als aandachtsgebied Personeelszaken/vrijwilligersbeleid. 

Rol en positie
In deze rol draag je bij aan goed bestuur, continuïteit en kwaliteit. Je houdt toezicht op het beleid van de Directie en fungeert als kritische en constructieve sparringpartner. Met een helikopterview kijk je naar de organisatie als geheel, terwijl je specifiek inzoomt op het domein personeel en vrijwilligers. Je werkt samen met de andere leden van de RvT en deelt gezamenlijk verantwoordelijkheid voor toezicht, strategische koers en maatschappelijke opdracht. De functie is onbezoldigd.

Aandachtsgebied personeelszaken
Je volgt en toetst het beleid rondom medewerkers en vrijwilligers en hebt daarbij oog voor mens, organisatie en toekomstbestendigheid. Je kijkt mee naar thema’s zoals:
  • Werving en selectie
  • Behoud en inzetbaarheid
  • Deskundigheidsbevordering, scholing en ontwikkeling
  • Positionering en waardering van vrijwilligers
  • Vitaliteit, werkdruk, welzijn en duurzame inzetbaarheid
Taken en verantwoordelijkheden
  • Toezicht houden op personeels- en vrijwilligersbeleid, passend bij missie en strategie
  • Signaleren van risico’s, knelpunten en kansen op HR-gebied
  • Inbrengen van relevante trends en ontwikkelingen uit het werkveld
  • Meedenken over strategische personeelsvraagstukken
  • Bijdragen aan een veilige, inclusieve en lerende organisatiecultuur
Kennis en ervaring
Wij zoeken iemand die:
  • Ervaring heeft met personeelszaken (HRM/ HRD)
  • Inzicht heeft in thema’s als werkdruk, vitaliteit, leren en ontwikkelen
  • Bekend is met vrijwilligersbeleid en/of werken met vrijwilligers (pré)
  • Basiskennis heeft van governance en toezicht
  • Bij voorkeur ervaring heeft in (semi-)publieke, zorg-, welzijns- of non-profitcontext

Persoonlijke kenmerken
Bezit je de volgende eigenschappen?
  • Onafhankelijk: je hebt heeft geen directe of indirecte belangen in de stichting en er zijn geen familie- of zakelijke banden met de Directie of medewerkers.
  • Integer: je bent van onbesproken gedrag (geen strafblad, geen integriteits- kwesties). Je toont dit bij aantreden aan door een VOG te overhandigen. Je handelt transparant en eerlijk.
  • Betrokken: je bent aanwezig bij alle vergaderingen en bereidt je hier goed op voor. In overleg pak je extra taken op. Je hebt affiniteit met de missie van de stichting.
  • Kritisch: je bent in staat om de Directie te bevragen én te ondersteunen. Je hebt oog voor de belangen op korte en lange termijn.
  • Netwerker: Je hebt een relevant netwerk en bent bereid hier een appel op te doen wanneer (vrijwillige) expertise of ondersteuning gewenst is.

Praktisch
  • Tijdsinvestering: circa 4 uur per vergadering, 4 keer per jaar
  • Zittingstermijn: 3 jaar, met mogelijkheid tot herbenoeming
  • Deelname aan evaluatie van het eigen functioneren
  • Overleggen in Arnhem of online

Maatschappelijke relevantie
Je draagt bij aan betekenisvolle vakanties voor mensen met een beperking én aan een sterke organisatie daarachter. Meer over Tendens vakanties lees je op de site: https://www.tendensvakanties.nl/


Voorzitter
De rol van voorzitter komt per mei 2026 vacant. Het is mogelijk deze functie te combineren met het genoemde aandachtsgebied binnen de RvT, mits dit passend is. Dit is echter geen vereiste.

De voorzitter vervult, naast de reguliere taken van een RvT-lid, een aanvullende en verbindende rol. De voorzitter is verantwoordelijk voor:
  • Het efficiënt en doelgericht leiden van vergaderingen, met oog voor ieders inbreng
  • Het bewaken van een open, veilige en constructieve sfeer
  • Het onderhouden van de verbinding met de Directie, inclusief het ophalen van informatie en bespreken van actuele ontwikkelingen
  • Het voeren van sollicitatiegesprekken met kandidaat-RvT-leden
Bij de selectie van de voorzitter wordt met name gekeken naar de volgende competenties:
  • Sterke vergader- en voorzittersvaardigheden
  • Verbindend vermogen en oog voor samenwerking
  • Structuur aanbrengen en overzicht bewaren

Mocht je interesse gewekt zijn en jij het gevoel hebben jouw steentje in (een van) deze rol(len) bij te kunnen dragen dan ben je van harte welkom. Reageren kan tot 13 februari 2026 door een korte motivatie te sturen naar Judith Rook via judith@flipped.nl.


Meer weten over deze rol(len)?
Bel met Joost Bekkers (directeur-bestuurder Tendens Vakanties) op 06-3090 3026. Of mail naar Judith Rook, vertrekkend voorzitter, met aandachtsgebied Personeelszaken via judith@flipped.nl.